Magneter med andra material

Publicerat: 2011-08-18 / 22:27:19 | Kategori: Teknik & naturvetenskap
Vi lät barnen prova att lägga saker som reagerar på magneten på olika underlag. Allt för att få uppleva vad som händer när magneten har ett föremål mellan sig och det som är magentiskt.

En träplanka, var ett material vi provade
Vad händer med en burk? Hur reagerar materialen med varandra?
Ett papper då? Vad kan man göra då?
Här får de sedan berätta och reflektera med varandra om vad som hände och hur det kunde bli så. Alla diskussioner föder bara mer tankar som vi testar på nytt.

Ny termin, nya idéer

Publicerat: 2011-08-17 / 21:01:47 | Kategori: Skapande
Det blev en lång paus från mitt bloggande. Men nu hoppas jag vara tillbaka. Tänkte börja med att visa vad vi har gjort som alternativ till grattiskort.
Så här enkelt kan man göra grattiskortet!
Vindsnurror som grattiskort.
Här står alla vindsnurror på fönsterbrädan. Kul när något enkelt blir fint.
Här står alla vindsnurror på fönsterbrädan, fint istället för blommor.

Fortsättning med bondgårdsdjuren

Publicerat: 2011-04-12 / 21:31:22 | Kategori: Matematik
När vi samtalar om djuren, så lägger jag fram ordbilden för barnen och samtidigt talar jag om vad det står på lappen. När varje barn har fått berätta och svara på frågor om det djur de valt, så fär de lägga djuret på rätt ordbild. Då barnen är observanta när jag berättar vad det står, så fixar de det snabbt. Om någon tvekar, så finns det många hjälpsamma kompisar som gärna erbjuder sig att hjälpa till.
Jag har dubletter av ordbilden och låter barnen hitta en ordbild som ser likadan ut. För mig är bokstäver och siffror symboler, det blir att se ett mönster som ser likadant ut. Sedan att de får uppleva det skrivna ordet är bara positivt.
Vi tittar även på siffersymbolerna och då får de ställa rätt antal djur på rätt symbol.
Ibland så tittar vi på hur många ben djuren har och använder siffersymbolen som hjälp vid kategorisering.

Snurrande pinne - ljusexperiment

Publicerat: 2011-04-12 / 11:41:31 | Kategori: Teknik & naturvetenskap

Snurrande pinne.

Vi pratade med barnen om att man kan lura ögat, att ögat inte är så snabbt att det hinner se allt. Vi visade en pinne som vi hade ritat en vattenskål på ena sidan och en guldfisk på den andra. Sedan snurrade vi på pinnen så att det såg ut som om fisken var i skålen. Barnen fick sedan göra egna snurrande pinnar och de gjorde många olika pinnar.
 


Halsband

Publicerat: 2011-04-11 / 22:53:48 | Kategori: Skapande
Barnen på min förskola gillar att pyssla och är duktiga på det. De gör gärna halsband i mängder. När de har en så bra finmotorik att de gör klart halsbanden "i ett nafs" så får de tänka matematiskt istället när de skapar. De får fundera på vad de ska ha för pärlor och sedan tänka ut hur deras mönster ska se ut. Det vanligaste är att de väljer varannan, men de blir så fina.

Kategorisera med djuren i stubben

Publicerat: 2011-04-11 / 22:42:47 | Kategori: Matematik
Jag gillar att arbeta med att låta barnen fundera på hur man kategorisera olika saker. Nu senast var det djuren i stubben som vi arbetade med. Jag lät barnen plocka åt sig några djur i stubben och sedan fick de frågan om de kunde se om djuren hörde ihop på något sätt. Jag använder även ordet kategorisera med barnen för att de ska få höra den termen inför framtiden.
Det första de gjorde när de parade ihop djuren var att lägga dem i varje djurart för sig,
alltså rävarna i en hög, fjärilarna i en, fåglarna i en osv.
När de får frågan om det går att göra på något annat sätt så kom de på detta:
De sorterade efter antalet ben på djuren. Fåglarna i en hög, de fyrbenta i en,
de sexbenta i en och spindlarna med åtta ben i en hög.
I början är de äldsta barnen som diskuterar frma en lösning, men ju mer vi håller på ju fler barn är med och funderar. Nästa lösning som de kom på var att kategorisera dem efter vilken färg djuren har.
Blåa i en, bruna i en, svarta i en, röda i en, gula och orange fick varsin egen hög.
Det var inte färdigt än, för de såg fler lösningar:
Här är alla med vingar i en och resten i en hög.
Och sedan den sista kategoriseringen de gjorde vid detta tillfälle:
Här har de lagt "hoppdjur" i en hög, "grävdjur" i en och "gådjur" i en hög.
Det är fascinerande att få se och höra barnens resonemang med varandra om att tänka på olika sätt. Detta att de kan bortse från vad det är för djur och titta på olika egenskaper tycker jag att de gör så bra. Problemlösningar är alltid lika roligt att göra med barnen, särskilt när det finns många lösningar.

Min stubbe

Publicerat: 2011-04-06 / 23:27:54 | Kategori: Matematik
Jag har gjort en stubbe av en cremefraiche hink och sedan limmat fast ett brunt mjukt tyg runt. Ovanpå är det ett ljust tyg där jag har ritat årsringar. I stubben har jag olika djur som finns i skogen. En härlig blandning av fåglar, fjärilar, spindlar, rävar och några till. Det svåra är för mig att veta vilken kategori som många av mina saker hör till... Jag har dem mycket till att arbeta matematiskt, men det blir oerhört mycket språk som ingår också. Även naturkunskap kommer in med alla djur, när vi samtalar om vad de heter och att en del djurs bo har egna namn. Idag blev det räven som vi pratade om lite extra och om dess lya.
Idag hade tittade jag på stubben tillsammans med ett antal barn och vi pratade om de olika djuren och räknade hur många ben varje djur hade. Jag får vara med i barnens lek och bli delaktig.
Så vi har fått göra jämförelser och hitta de djur som har lika många ben.
Sedan fick barnen lägga sitt djur på rätt ordbild.
Av en del djur finns det flera stycken. En del bara en av. Barnens kunskaper är det så roligt att få lyssna på och när de argumenterar med varandra om det djur de valt.

Magnetism

Publicerat: 2011-04-06 / 22:45:19 | Kategori: Teknik & naturvetenskap
Idag startade vi vårt arbete med magneter. Vi började med att fråga barnen vad de vet om magneter och var det finns magneter. Sedan fick barnen varsin magnet och prova hur magneten reagerar med olika material. Fast jag har arbetat i så många år med detta, så blir jag ändå lika förvånad över vilka kunskaper och erfarenheter en femåring har.
Vi hade samlat lite olika material i en plastmugg, dessa fick barnen sedan testa sin magnet på och kategorisera dem efter om de fastnade på magneten eller ej.

Mer matematik med djuren

Publicerat: 2011-04-05 / 21:58:48 | Kategori: Matematik
Jag fortsätter här att berätta lite om min favoritpåse.
Här har barnen fått i uppdrag att ställa fåren i storleksordning. Vi samtalar då om vilken som kommer först och vem som är sist.
Vi får även tillfälle att prata om ordningstalen: första, andra, tredje osv.
Vi räknar antalet och kan även arbeta med multiplikation, då de får räkna ut hur många ben som fåren har tillsammans.
Dessa två djur, häst och gris, är två motsatser. Här får barnen frågor om - vilket djur som är störst - minst?
Eller - Vilket djur har längst ben? Kortast?
Uppskattningar, - vilket djur tror du väger minst? Mest?
Eller så arbeta med olika fast ändå lika...
Kossorna är lika stora, fast olika färg. De har lika långa ben, lika stora öron etc.

Min favoritpåse

Publicerat: 2011-04-04 / 21:38:07 | Kategori: Matematik
Att ha djur som utgångspunkt när jag har språk- och mattesamlingar med barnen är kanon. De fångar barnens intresse och det finns många, många frågeställningar att arbeta med. Det är så kul. Med den här påsen startar vi alltid med att barnen får stoppa ner handen i påsen och plocka till sig så många djur som jag säger att de ska ta. (Oftast beror antalet på hur många barn som sitter med)
Dessa djur finns i den här påsen. Det är bondgårdsdjur allihop. När jag frågar barnen om det djur de plockat ur påsen, så är frågan anpassad efter varje barn. Lite mer utmaning för varje gång. De yngsta barnen kan få frågan: Vilken färg har det djuret du har valt? eller Hur många ben har ditt djur? eller Vad har du för djur?
På denna bild är djuren kategoriserade efter vilken sorts djurfamlij de hör till.
Men barnen brukar kategorisera på andra sätt med:
- Utifrån färg, är ett sätt de kommer på.



Men de kategoriserar även efter mammor, pappor och barn:
Här finns det flera tillfällen till att samtala med barnen om vad de olika djuren heter och vad de har för namn på mamma, pappa och barn. Det är så roligt arbeta med djur, då barnen samtidigt får hålla djuret i handen och känna och granska det.


Matematik med däck

Publicerat: 2011-03-31 / 21:20:03 | Kategori: Matematik
Visst händer det att bilarna på förskolan går sönder och man slänger dem för att de inte går att laga. Men de är toppen att ha till att räkna, sortera och kategorisera. Det är många saker att ta hänsyn här, däcken är olika breda olika höga, vad bestämmer då vilket däck som är störst? Det som är bredast eller det som högst?

 

En hög med däck. Vad kan vi göra med dem?

Vi kan sortera dem efter att titta på likheterna.
Vi kan sortera dem efter storlek
Och hur många fordon kan vi bygga av däcken?

Det är kul att ge barnen frågor där de kan finna olika svar. Detta ger diskussioner mellan barnen och tillsammans hittar de att det finns många olika lösningar och att vi tänker olika. Man kan tänka olika och ändå har alla rätt! 
Många matematiska ord kommer in i detta lekuppdrag: liten-stor, hög-låg, bred-smal, antal.

Pinndockan Viljan

Publicerat: 2011-03-31 / 18:15:41 | Kategori: Allmänt
Jag har gjort en pinndocka som barnen har döpt till Vilja. Vilja är 6 år och väldigt nyfiken. Hon är skapad att arbeta utifrån matematik med barnen. Tittar man på henne så har hon olika mönster på armarna och på kroppen. Det finns olika knappar i olika storlekar och former. För de yngre finns det mycket färger att samtala om. Det är något väldigt speciellt med henne, som barnen förstår väldigt bra. Hon har två öron, fast de är åt olika håll... Ett öra hör framifrån och det andra örat hör på det som är bakifrån. Detta vet barnen om och de vet att hon därför bara kan lyssna på en person i taget. En annan sak som Vilja gör är att hon ber barnen om hjälp. Hon har en ryggsäck där hon samlar på bl.a. ord som barnen har skrivit på lappar till henne. Det är kul att arbeta med handdockor, då barnen pratar med dockan och vill gärna hjälpa henne. Hon kommer med olika uppdrag till barnen som t. ex. att hitta saker som har en viss form. Eller en viss färg. Barnen förklarar gärna och berättar för Vilja om vad det sett, gjort och upplevt, detta är toppen för här hör man vad barnen har uppfattat om olika saker.


Vindsnurra

Publicerat: 2011-03-30 / 23:59:03 | Kategori: Teknik & naturvetenskap
Då vi fortsatt jobba med luft och pratat om vind och blåst, så vill vi såklart ha nytta av vinden också så då har vi gjort vindsnurror tillsammans med barnen idag.
* Det som behövs är ett A4 papper (kopieringspapper funkar utmärkt)
* en rundstav ( ca 5 m.m. tjock)
* en kort nål med runt huvud (sådana som man har på anslagstavla
* en paljett
* en indianpärla
Man tar ett A4 papper, klipper av det så det blir en kvadratisk form. Sen klipper man jack in i varje hörn (ca 9cm).
Sedan tar man nålen trär på paljetten och trär sedan på varannan spets, som blir när man klippt isär dem. Nu har man fyra spetsar på nålen och fyra spetsar som spretar. Stick nu nålen igenom mitten på pappret. Trä på indianpärlan och sätt fast nålen högt upp på en rundstav.
Det är kul när något enkelt blir så fint och bra.

Varm och kall luft

Publicerat: 2011-03-30 / 22:57:24 | Kategori: Teknik & naturvetenskap
Idag har vi gjort experiment med varm och kall luft. Vi pratade om hur en luftballong fungerar och tillsammans med barnen gjorde vi ett experiment. Vi hade två tillbringare, en med kallt vatten i och en med varmt vatten i. Mer så använde vi oss av en 33cl glasflaska och så trädde vi en ballong över flasköppningen. Nu frågade vi barnen vad som händer när vi ställer ner flaskan i vattnet. Vi började med det kalla vattnet. Inget hände. Då ställde vi ner flaskan i det varma vattnet. Och Yippi: 
Sakta, men säkert fylls ballongen av den varma luften! Detta gillade barnen, de ville flytta flaskan fram och tillbaka.

Teknik - luft

Publicerat: 2011-03-30 / 22:49:43 | Kategori: Teknik & naturvetenskap
Idag har vi arbetat med luft tillsammans med barnen. Vi pratade om kall och varm luft.
Vi använde sytråd med en fjäder fastknuten i ena änden för att gå runt i rummet och se om luften rörde sig mer eller mindre på olika ställen.
Som experiment för att se att varm luft stiger, så hade vi en kall 33cl glasflaska. en gammal 50-öring. Vi la 50-öringen på toppen av flaskan och täppte till hålet. För att det skulle bli riktigt tätt så tog vi lite vatten på kanten av hålet innan vi la på pengen. Sedan värmde vi flaskans luft genom att hålla våra händer runt flaskan. När värmen stiger i flaskan lyfter pengen på toppen och låter med ett litet chippande ljud. Barnen var så tysta för att kunna höra ordentligt och pengen lyfter flera gånger från flaskhalsen. Magiskt tyckte barnen.


RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!