Matematik med däck

Visst händer det att bilarna på förskolan går sönder och man slänger dem för att de inte går att laga. Men de är toppen att ha till att räkna, sortera och kategorisera. Det är många saker att ta hänsyn här, däcken är olika breda olika höga, vad bestämmer då vilket däck som är störst? Det som är bredast eller det som högst?

 

En hög med däck. Vad kan vi göra med dem?

Vi kan sortera dem efter att titta på likheterna.
Vi kan sortera dem efter storlek
Och hur många fordon kan vi bygga av däcken?

Det är kul att ge barnen frågor där de kan finna olika svar. Detta ger diskussioner mellan barnen och tillsammans hittar de att det finns många olika lösningar och att vi tänker olika. Man kan tänka olika och ändå har alla rätt! 
Många matematiska ord kommer in i detta lekuppdrag: liten-stor, hög-låg, bred-smal, antal.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0