Matematik med däck

Publicerat: 2011-03-31 / 21:20:03 | Kategori: Matematik
Visst händer det att bilarna på förskolan går sönder och man slänger dem för att de inte går att laga. Men de är toppen att ha till att räkna, sortera och kategorisera. Det är många saker att ta hänsyn här, däcken är olika breda olika höga, vad bestämmer då vilket däck som är störst? Det som är bredast eller det som högst?

 

En hög med däck. Vad kan vi göra med dem?

Vi kan sortera dem efter att titta på likheterna.
Vi kan sortera dem efter storlek
Och hur många fordon kan vi bygga av däcken?

Det är kul att ge barnen frågor där de kan finna olika svar. Detta ger diskussioner mellan barnen och tillsammans hittar de att det finns många olika lösningar och att vi tänker olika. Man kan tänka olika och ändå har alla rätt! 
Många matematiska ord kommer in i detta lekuppdrag: liten-stor, hög-låg, bred-smal, antal.

Pinndockan Viljan

Publicerat: 2011-03-31 / 18:15:41 | Kategori: Allmänt
Jag har gjort en pinndocka som barnen har döpt till Vilja. Vilja är 6 år och väldigt nyfiken. Hon är skapad att arbeta utifrån matematik med barnen. Tittar man på henne så har hon olika mönster på armarna och på kroppen. Det finns olika knappar i olika storlekar och former. För de yngre finns det mycket färger att samtala om. Det är något väldigt speciellt med henne, som barnen förstår väldigt bra. Hon har två öron, fast de är åt olika håll... Ett öra hör framifrån och det andra örat hör på det som är bakifrån. Detta vet barnen om och de vet att hon därför bara kan lyssna på en person i taget. En annan sak som Vilja gör är att hon ber barnen om hjälp. Hon har en ryggsäck där hon samlar på bl.a. ord som barnen har skrivit på lappar till henne. Det är kul att arbeta med handdockor, då barnen pratar med dockan och vill gärna hjälpa henne. Hon kommer med olika uppdrag till barnen som t. ex. att hitta saker som har en viss form. Eller en viss färg. Barnen förklarar gärna och berättar för Vilja om vad det sett, gjort och upplevt, detta är toppen för här hör man vad barnen har uppfattat om olika saker.


Vindsnurra

Publicerat: 2011-03-30 / 23:59:03 | Kategori: Teknik & naturvetenskap
Då vi fortsatt jobba med luft och pratat om vind och blåst, så vill vi såklart ha nytta av vinden också så då har vi gjort vindsnurror tillsammans med barnen idag.
* Det som behövs är ett A4 papper (kopieringspapper funkar utmärkt)
* en rundstav ( ca 5 m.m. tjock)
* en kort nål med runt huvud (sådana som man har på anslagstavla
* en paljett
* en indianpärla
Man tar ett A4 papper, klipper av det så det blir en kvadratisk form. Sen klipper man jack in i varje hörn (ca 9cm).
Sedan tar man nålen trär på paljetten och trär sedan på varannan spets, som blir när man klippt isär dem. Nu har man fyra spetsar på nålen och fyra spetsar som spretar. Stick nu nålen igenom mitten på pappret. Trä på indianpärlan och sätt fast nålen högt upp på en rundstav.
Det är kul när något enkelt blir så fint och bra.

Varm och kall luft

Publicerat: 2011-03-30 / 22:57:24 | Kategori: Teknik & naturvetenskap
Idag har vi gjort experiment med varm och kall luft. Vi pratade om hur en luftballong fungerar och tillsammans med barnen gjorde vi ett experiment. Vi hade två tillbringare, en med kallt vatten i och en med varmt vatten i. Mer så använde vi oss av en 33cl glasflaska och så trädde vi en ballong över flasköppningen. Nu frågade vi barnen vad som händer när vi ställer ner flaskan i vattnet. Vi började med det kalla vattnet. Inget hände. Då ställde vi ner flaskan i det varma vattnet. Och Yippi: 
Sakta, men säkert fylls ballongen av den varma luften! Detta gillade barnen, de ville flytta flaskan fram och tillbaka.

Teknik - luft

Publicerat: 2011-03-30 / 22:49:43 | Kategori: Teknik & naturvetenskap
Idag har vi arbetat med luft tillsammans med barnen. Vi pratade om kall och varm luft.
Vi använde sytråd med en fjäder fastknuten i ena änden för att gå runt i rummet och se om luften rörde sig mer eller mindre på olika ställen.
Som experiment för att se att varm luft stiger, så hade vi en kall 33cl glasflaska. en gammal 50-öring. Vi la 50-öringen på toppen av flaskan och täppte till hålet. För att det skulle bli riktigt tätt så tog vi lite vatten på kanten av hålet innan vi la på pengen. Sedan värmde vi flaskans luft genom att hålla våra händer runt flaskan. När värmen stiger i flaskan lyfter pengen på toppen och låter med ett litet chippande ljud. Barnen var så tysta för att kunna höra ordentligt och pengen lyfter flera gånger från flaskhalsen. Magiskt tyckte barnen.

Enkla, glittriga och fina stjärnor.

Publicerat: 2011-03-29 / 21:04:45 | Kategori: Skapande
En dag i veckan fick jag förmånen att äta frukost med de yngsta barnen  (1-2 år) på förskolan. De hade gjort så fina stjärnor av glasspinnar, färg och glitter. Oerhört effektfullt blev det av att det hängde många tillsammans.

 

 


Test av ytspänning

Publicerat: 2011-03-28 / 20:44:33 | Kategori: Teknik & naturvetenskap

 

Dags att göra nya upptäckter tillsammans med barnen. Vi pratade och testade ytspänning.
Vi försökte få en nål att flyta på vattenytan.  Alltid lika spännande att se om det går, barnen har tidigare fått testa om en nål flyter eller sjunker. Så de hade fått egna erfarenheter av det innan vi startade.
För att tydliggöra vattnets ytspänning än mer, så fyllde vi ett glas med vatten ända upp till kanten. Vi aktade oss för att det inte fick rinna över.

 

Sen började vi att lägga i ett gem i taget för att se hur ytspänningen syntes allt tydligare för oss.

Barnen hjälpte till att räkna alla gemen och vi lyckade fylla glaset med alla gemen som vi hade utan att ytspänningen släppte. Glaset blev fullt av gem, trots att glaset redan var fullt av vattnet!


Barnen tycker att det är så spännande att få vara med och prova nya saker. Vi frågar ofta barnen vad de tror ska hända och hur de tycker att vi ska göra eller hur vi ska fortsätta.

Spela tjuv med diamanter

Publicerat: 2011-03-25 / 15:49:02 | Kategori: Matematik
Ett enkelt men kul spel och med få regler. Här tränar man i början en - mot- en, för att sedan träna antalsuppfattning och att se antalet på tärningen.
Detta spel kan man spela var man än är, bara man har en tärning. Vi spelar med plastdiamanter. Barnen sitter två och två, mittemot varandra. De får tio diamanter var. Sedan börjar någon att slå tärningen, det antalet som tärningsögonen visar, får man ta från kompisens hög. Sedan är det kompisens tur att slå och ta tillbaka det antal som tärningen visar nu. Den som först blir av med sina diamanter har förlorat.
Vi har även spelat med fler barn på en gång. Då har vi suttit i en cirkel, alla barnen har fem diamanter framför sig. Vi använder då en tärning som enbart har upp till tre på tärningen. Något av barnet börjar slå och får plocka från den som sitter till vänster om sig. Nästa plockar från sin vänstra kompis. Vi har bara en tärning, så man frå vänta en stund tills det blir dags igen. Är man väldigt många som spelar, så kan man öka antalet tärningar,placera dem så de finns på jämnt avstånd från varandra.
Det spelar ingen roll vad man använder för saker, det kan vara stenar, kulor, pärlor bara det är enkelt att plocka med.

Silverpåsen

Publicerat: 2011-03-24 / 22:30:33 | Kategori: Matematik
Alla barn gillar när det glittrar. Den här påsen använder jag till olika matematiksamlingar. Vi kan arbeta med uppskattningar, t ex. att fundera på vilken väger mest? Vilken av sakerna är längst? Men mest tror jag att vi jämför längder. Jämför med varandra, jämför sin egen längd, jämför om det finns något som har samma längd på sig själva eller något i rummet.
Vi brukar börja med att varje barn får stoppa ner handen i Silverpåsen och plocka upp varsin sak. När alla har fått en sak var, så börjar vi titta på varje saks egenskaper (längd, bredd, utseende). Barnen får själva berätta om saken och tränar på så vis att förmedla och analysera det de ser.

Så här är hela påsens innehåll. Här finns pärlgirlanger som jag har kapat i olika längder. Grundlängden är en meter, sedan finns det några som är hälften, några som gör att tre stycken blir en meter.

Det finns stjärngirlanger. Här är det inte längden som är avgörande, utan här är det stjärnorna som är olika i antal på de olika bitarna.

Här är det fina motiv av spegelglas. Vi tittar på former, räknar antal, delar på hälften, lägger dubbelt. Ibland är det lika många som kommer som uppdrag för barnen. Då barnen är i så olika åldrar, så anpassas frågan utifrån vem av barnen som ska göra nästa uppdrag. Är det barn som vill ha svårare uppgifter, så finns det alltid möjlighet att ge dem det. Även våra små barn (3-6 år) klarar av de fyra räknesätten, när man arbetar så här. En fråga kan vara så här: - Om du har tre stjärnor, hur många spetsar har du tillsammans då? (3x5).
Eller - Nu har du 16 granar, hur många högar med 4 i varje kan du göra? (division)

Här är två dekorationer från julblommorna... Den ena är kapad så den finns i två lika stora delar. Nu kan vi titta och känna på hälften/dubbelt.


Ljud, memory och burktelefoner

Publicerat: 2011-03-24 / 17:40:25 | Kategori: Teknik & naturvetenskap
Idag har vi pratat om ljud. Vi tittade på olika djur för att se hur olika öronen såg ut på dem. Nu blev det en hel del prat om bytesdjur och om rovdjur. Fladdermöss fick vi prata och titta på också. Men vi ville även se om vi kunde förstärka vårt eget ljud och då fick alla barnen göra "burktelefoner". Det var kul och att det darrade så på trumhinnan när kompisen pratade i sin telefondel.


Så enkelt, det behövs två plastmuggar, två indianpärlor och en bit mattvarp.
Gör hål i botten på de båda burkarna, trä igenom tråden och fäst med pärlan (pärlan är för att tråden inte ska åka igenom hålet) inuti burken. Tråden måste vara sträckt när man pratar i burken.




Vi har även lyssnat på ljudmemory. På golvet framför barnen la vi ut alla bilderna. Sedan satte vi på bandet och barnen fick lyssna och försöka höra vilket ljud som hörde till vilken bild. En del ljud är lättare än andra.


Playdoh lera

Publicerat: 2011-03-23 / 21:29:36 | Kategori: Skapande
Att göra egen leklera är både kul och det går fort. Det är så skönt att få "dega" medans den fortfarande är varm av det kokandet vattnet. Det behövs inte en massa extra saker för att baka, utan det mesta finns redan i skåpet hemma. Detta gäller faktiskt både till degen och till att baka. Knivar, antingen i plast eller matknivar, kavlar - både vanliga och kruskavlar, pepparkaksmått och andra kakmått. Gärna något som kan göra mönster med i degen.


RECEPT PLAY-DOH LERA

5 dl kokande vatten
4 dl vetemjöl
2 dl salt
2 msk alun
3 msk matolja
karamell eller pulverfärg

Blanda det kokta vattnet med oljan, tillsätt karamellfärgen i vattnet.
Blanda de torra ingredienserna och tillsätt sedan vattnet och dega ihop det hela till en deg.

Matematik med löv

Publicerat: 2011-03-22 / 20:57:29 | Kategori: Matematik
Jag har gjort papperslöv med hjälp av olika motivstansar. Jag valde att arbeta med dem på olika sätt. Vi började med att sortera och kategorisera. Först var att sortera efter färgen, sedan efter formen och sist fick vi ta hänsyn till både färgen och formen och på så vis kategorisera dem. Från en helhet av löv, blev det tillslut många delar. Så som det är med vardagmatematiken, den består av delar och helheter.
Då vi sedan tidigare arbetat med mönster så ville barnen göra mönster nu. De började med att även nu bara fokusera på färgerna och lägga ett mönster som blir varannan av en färg och sedan nästa färg och upprepa detta. Nästa utmaning de fick var att lägga mönster efter formen och då bortse från färgen. Detta är något som de gillar att göra, få nya utmaningar. Men de fixar galant att göra avancerade mönster med hänsyn till både färg och form.
För att barnen skulle få dokumentera för sig själva och visa sina yngre kompisar och föräldrar så fick de göra egna löv och ett eget mönster på ett papper.


Experiment med vatten

Publicerat: 2011-03-22 / 18:01:10 | Kategori: Teknik & naturvetenskap

 

Vatten
Vi började med att prata om vattnets olika faser. Vi hade rinnande vatten, is och vi tittade även på ånga. Vi pratade även om snön, som vi tittade på ute.
Var finns det vatten? Hur ser vatten ut?
Vi hade experiment med att få upp en isbit ur ett fat med hjälp av en sytråd. Det blev trolleri när vi hällde salt på isbiten och kunde lyfta den med tråden.

 

 


Gran av händer

Publicerat: 2011-03-21 / 21:22:38 | Kategori: Skapande
Idag har vi börjat göra rekvisita på förskolan. Då det ska vara en skog i bakgrunden så vi har startat med att göra några granar. Vi använde olika gröna nyanser och så fick barnen måla på sina händer gröna och göra handavtryck så det tillslut blev en fin gran, eller rättare sagt, vi gjorde två stora granar idag.
Visst blev det fint.


Matematik med blommor och fjärilar

Publicerat: 2011-03-17 / 19:24:12 | Kategori: Matematik
Den här veckan har vi lekt med blommor och fjärilar. Jag har blommor gjorda av spegelglas och vita fjärilar av plast. De förvaras i en burk med blommotiv på. Barnen får olika uppdrag att göra med blommorna och fjärilarna.
Idag började vi med att ett barn fick plocka upp så många fjärilar som hon har fingrar. Dessa lägger hon ut på mattan som vi sitter runt när vi samlas.
Nästa barn fick plocka upp så många blommor som hon har tår.

Jag tycker att det är en bra grund att använda barnens egna kropp som hjälpmedel när vi arbetar matematiskt. Att barnen får reflektera över sig själva och varandra. Likheter och olikheter, är en del av matematikens bitar.
Vi har även lekt med att dela dessa på hälften, göra mönster, para ihop olika, räkna antal. Uppdragen som de yngre barnen fick var att lägga blomma/fjäril först, eller sist eller i mitten. De yngre barnen fick även låta några fjärilar flyga hem, så då får de antalsräkna. De räknar hur många som försvann och hur många som är kvar.  

Kan du lägga ett mönster med varannan fjäril och varannan blomma? Kan du lägga fjäril och blomma i par? Hur många par blev det?


Lägg upp lika många fjärilar som du har fingrar. Dela dem sedan på hälften.     Lägg sedan upp lika många blommor som du har fjärilar.




Hinderbana

Publicerat: 2011-03-17 / 18:17:58 | Kategori: Rörelse
Tänk att det kan vara så kul att få röra sig runt på en hinderbana och prova olika saker. Idag när vi hade gympa med barnen så hade vi byggt upp en liten runda runt om i lekhallen. Det som fanns att göra var att krypa genom en tunnel, röra sig slalom med boll mellan koner, gå balansgång på en smal regel, klättra upp i ribbstolen och hoppa ner på tjockmattan, flytta stenkulor med tårna från en rockring till en annan och att slå kullerbyttor.
Barnen är otroligt duktiga på att följa banan och göra det som förväntas av dem.
De lär sig av varandra och hjälper varandra så alla känner sig nöjda.
Barnen visar varandra sina nya lösningar och idéer på hur man göra på deras sätt. De utmanade varandra till att se om man kunde plocka fler än en kula åt gången. Och det kan man visst, det är tillräckligt svårt att knipa fast en kula, men barn vill ofta se om man kan göra på fler sätt.
Kullerbyttor är inte lätt när man är liten, men de lär sig fort och kommer på nya sätt att göra dem på. Någon kom på att man kunde göra en kullerbytta utan att sätta i händerna i mattan... och det kunde man, bara man böjde in huvudet riktigt ordentligt mot knäna. Det roliga är att man ser hur glada de blir när de lärt sig något nytt.
  

Välkommen till min blogg!

Publicerat: 2011-03-15 / 22:11:51 | Kategori: Allmänt
Jag är förskollärare som arbetar på en kommunal förskola i en mellanstor stad i Västsverige. Som grundutbildning har jag förskollärarexamen. Men de senaste tio åren har jag även fyllt på med extra högskolepoäng i matematik, språk, naturvetenskap för förskolebarn. Det är underbart att fylla på sitt kunskapsförråd. I arbetet med barnen så är barnen en stor hjälp till att utveckla arbetet, de har sina frågor och finurliga svar. Det är så stimulerande.
Här kommer jag att skriva vad jag gör i mitt arbete om dagarna. Jag har världens bästa arbete, att arbeta med barn och deras lärande.


RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!