Kategorisera med djuren i stubben

Jag gillar att arbeta med att låta barnen fundera på hur man kategorisera olika saker. Nu senast var det djuren i stubben som vi arbetade med. Jag lät barnen plocka åt sig några djur i stubben och sedan fick de frågan om de kunde se om djuren hörde ihop på något sätt. Jag använder även ordet kategorisera med barnen för att de ska få höra den termen inför framtiden.
Det första de gjorde när de parade ihop djuren var att lägga dem i varje djurart för sig,
alltså rävarna i en hög, fjärilarna i en, fåglarna i en osv.
När de får frågan om det går att göra på något annat sätt så kom de på detta:
De sorterade efter antalet ben på djuren. Fåglarna i en hög, de fyrbenta i en,
de sexbenta i en och spindlarna med åtta ben i en hög.
I början är de äldsta barnen som diskuterar frma en lösning, men ju mer vi håller på ju fler barn är med och funderar. Nästa lösning som de kom på var att kategorisera dem efter vilken färg djuren har.
Blåa i en, bruna i en, svarta i en, röda i en, gula och orange fick varsin egen hög.
Det var inte färdigt än, för de såg fler lösningar:
Här är alla med vingar i en och resten i en hög.
Och sedan den sista kategoriseringen de gjorde vid detta tillfälle:
Här har de lagt "hoppdjur" i en hög, "grävdjur" i en och "gådjur" i en hög.
Det är fascinerande att få se och höra barnens resonemang med varandra om att tänka på olika sätt. Detta att de kan bortse från vad det är för djur och titta på olika egenskaper tycker jag att de gör så bra. Problemlösningar är alltid lika roligt att göra med barnen, särskilt när det finns många lösningar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0