Min favoritpåse

Att ha djur som utgångspunkt när jag har språk- och mattesamlingar med barnen är kanon. De fångar barnens intresse och det finns många, många frågeställningar att arbeta med. Det är så kul. Med den här påsen startar vi alltid med att barnen får stoppa ner handen i påsen och plocka till sig så många djur som jag säger att de ska ta. (Oftast beror antalet på hur många barn som sitter med)
Dessa djur finns i den här påsen. Det är bondgårdsdjur allihop. När jag frågar barnen om det djur de plockat ur påsen, så är frågan anpassad efter varje barn. Lite mer utmaning för varje gång. De yngsta barnen kan få frågan: Vilken färg har det djuret du har valt? eller Hur många ben har ditt djur? eller Vad har du för djur?
På denna bild är djuren kategoriserade efter vilken sorts djurfamlij de hör till.
Men barnen brukar kategorisera på andra sätt med:
- Utifrån färg, är ett sätt de kommer på.



Men de kategoriserar även efter mammor, pappor och barn:
Här finns det flera tillfällen till att samtala med barnen om vad de olika djuren heter och vad de har för namn på mamma, pappa och barn. Det är så roligt arbeta med djur, då barnen samtidigt får hålla djuret i handen och känna och granska det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0