Silverpåsen

Alla barn gillar när det glittrar. Den här påsen använder jag till olika matematiksamlingar. Vi kan arbeta med uppskattningar, t ex. att fundera på vilken väger mest? Vilken av sakerna är längst? Men mest tror jag att vi jämför längder. Jämför med varandra, jämför sin egen längd, jämför om det finns något som har samma längd på sig själva eller något i rummet.
Vi brukar börja med att varje barn får stoppa ner handen i Silverpåsen och plocka upp varsin sak. När alla har fått en sak var, så börjar vi titta på varje saks egenskaper (längd, bredd, utseende). Barnen får själva berätta om saken och tränar på så vis att förmedla och analysera det de ser.

Så här är hela påsens innehåll. Här finns pärlgirlanger som jag har kapat i olika längder. Grundlängden är en meter, sedan finns det några som är hälften, några som gör att tre stycken blir en meter.

Det finns stjärngirlanger. Här är det inte längden som är avgörande, utan här är det stjärnorna som är olika i antal på de olika bitarna.

Här är det fina motiv av spegelglas. Vi tittar på former, räknar antal, delar på hälften, lägger dubbelt. Ibland är det lika många som kommer som uppdrag för barnen. Då barnen är i så olika åldrar, så anpassas frågan utifrån vem av barnen som ska göra nästa uppdrag. Är det barn som vill ha svårare uppgifter, så finns det alltid möjlighet att ge dem det. Även våra små barn (3-6 år) klarar av de fyra räknesätten, när man arbetar så här. En fråga kan vara så här: - Om du har tre stjärnor, hur många spetsar har du tillsammans då? (3x5).
Eller - Nu har du 16 granar, hur många högar med 4 i varje kan du göra? (division)

Här är två dekorationer från julblommorna... Den ena är kapad så den finns i två lika stora delar. Nu kan vi titta och känna på hälften/dubbelt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0