Fortsättning med bondgårdsdjuren

När vi samtalar om djuren, så lägger jag fram ordbilden för barnen och samtidigt talar jag om vad det står på lappen. När varje barn har fått berätta och svara på frågor om det djur de valt, så fär de lägga djuret på rätt ordbild. Då barnen är observanta när jag berättar vad det står, så fixar de det snabbt. Om någon tvekar, så finns det många hjälpsamma kompisar som gärna erbjuder sig att hjälpa till.
Jag har dubletter av ordbilden och låter barnen hitta en ordbild som ser likadan ut. För mig är bokstäver och siffror symboler, det blir att se ett mönster som ser likadant ut. Sedan att de får uppleva det skrivna ordet är bara positivt.
Vi tittar även på siffersymbolerna och då får de ställa rätt antal djur på rätt symbol.
Ibland så tittar vi på hur många ben djuren har och använder siffersymbolen som hjälp vid kategorisering.

Kommentarer
Postat av: emelie

Hej! Vilken inspirerande blogg du har skapat! Roligt att läsa och hoppas på mycket uppdaterande. Kommer definitivt rekommendera bloggen för mina studentkamrater. Ha det gott.

/Emelie (Svalans praktikant)

Ps, du ville ju ha kritik också. Har försökt komma på något, men inte lyckats. Det ser väldigt bra ut! Bra med olika kategorier också!

2011-04-13 @ 19:22:19
Postat av: Anonym

Men uppdatera då...eller har du slutat på dagis ;-)

kram milla

2011-04-24 @ 11:03:37
Postat av: marica

Toppen med all inspiration!!!

2011-05-10 @ 21:28:15
URL: http://maricaaberg.blogg.se/
Postat av: marica

Nu vill jag ha uppdatering :) Mer idéer önskas :)

2011-05-25 @ 18:23:47
URL: http://maricaaberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0