Min stubbe

Jag har gjort en stubbe av en cremefraiche hink och sedan limmat fast ett brunt mjukt tyg runt. Ovanpå är det ett ljust tyg där jag har ritat årsringar. I stubben har jag olika djur som finns i skogen. En härlig blandning av fåglar, fjärilar, spindlar, rävar och några till. Det svåra är för mig att veta vilken kategori som många av mina saker hör till... Jag har dem mycket till att arbeta matematiskt, men det blir oerhört mycket språk som ingår också. Även naturkunskap kommer in med alla djur, när vi samtalar om vad de heter och att en del djurs bo har egna namn. Idag blev det räven som vi pratade om lite extra och om dess lya.
Idag hade tittade jag på stubben tillsammans med ett antal barn och vi pratade om de olika djuren och räknade hur många ben varje djur hade. Jag får vara med i barnens lek och bli delaktig.
Så vi har fått göra jämförelser och hitta de djur som har lika många ben.
Sedan fick barnen lägga sitt djur på rätt ordbild.
Av en del djur finns det flera stycken. En del bara en av. Barnens kunskaper är det så roligt att få lyssna på och när de argumenterar med varandra om det djur de valt.

Kommentarer
Postat av: Emma

Jättefin blogg! Är klart imponerad av dig ;) Ligger som favorit så våga inte ta bort den. Ska spara idéer tills jag jobbar med lite större barn. Ser fram mot pedagogiskt utbyte med stockholmsgänget och övriga!

2011-04-09 @ 19:04:04
Postat av: marica

Kul att man kan kommentera igen :)

2011-04-11 @ 15:02:41
URL: http://maricaaberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0