Matematik med löv

Jag har gjort papperslöv med hjälp av olika motivstansar. Jag valde att arbeta med dem på olika sätt. Vi började med att sortera och kategorisera. Först var att sortera efter färgen, sedan efter formen och sist fick vi ta hänsyn till både färgen och formen och på så vis kategorisera dem. Från en helhet av löv, blev det tillslut många delar. Så som det är med vardagmatematiken, den består av delar och helheter.
Då vi sedan tidigare arbetat med mönster så ville barnen göra mönster nu. De började med att även nu bara fokusera på färgerna och lägga ett mönster som blir varannan av en färg och sedan nästa färg och upprepa detta. Nästa utmaning de fick var att lägga mönster efter formen och då bortse från färgen. Detta är något som de gillar att göra, få nya utmaningar. Men de fixar galant att göra avancerade mönster med hänsyn till både färg och form.
För att barnen skulle få dokumentera för sig själva och visa sina yngre kompisar och föräldrar så fick de göra egna löv och ett eget mönster på ett papper.


Kommentarer
Postat av: marica

Mycket trevlig läsning! Ser bloggen som ett inspirationsmaterial! Jag skulle gärna se att man lyfter fram vad Lpfö94/11 säger också men kanske inte är intressant!?

Jag kommer följa dej :) Kram Marica

2011-03-24 @ 16:37:56
URL: http://maricaaberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0