Matematik med blommor och fjärilar

Den här veckan har vi lekt med blommor och fjärilar. Jag har blommor gjorda av spegelglas och vita fjärilar av plast. De förvaras i en burk med blommotiv på. Barnen får olika uppdrag att göra med blommorna och fjärilarna.
Idag började vi med att ett barn fick plocka upp så många fjärilar som hon har fingrar. Dessa lägger hon ut på mattan som vi sitter runt när vi samlas.
Nästa barn fick plocka upp så många blommor som hon har tår.

Jag tycker att det är en bra grund att använda barnens egna kropp som hjälpmedel när vi arbetar matematiskt. Att barnen får reflektera över sig själva och varandra. Likheter och olikheter, är en del av matematikens bitar.
Vi har även lekt med att dela dessa på hälften, göra mönster, para ihop olika, räkna antal. Uppdragen som de yngre barnen fick var att lägga blomma/fjäril först, eller sist eller i mitten. De yngre barnen fick även låta några fjärilar flyga hem, så då får de antalsräkna. De räknar hur många som försvann och hur många som är kvar.  

Kan du lägga ett mönster med varannan fjäril och varannan blomma? Kan du lägga fjäril och blomma i par? Hur många par blev det?


Lägg upp lika många fjärilar som du har fingrar. Dela dem sedan på hälften.     Lägg sedan upp lika många blommor som du har fjärilar.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0