Fortsättning med bondgårdsdjuren

Publicerat: 2011-04-12 / 21:31:22 | Kategori: Matematik
När vi samtalar om djuren, så lägger jag fram ordbilden för barnen och samtidigt talar jag om vad det står på lappen. När varje barn har fått berätta och svara på frågor om det djur de valt, så fär de lägga djuret på rätt ordbild. Då barnen är observanta när jag berättar vad det står, så fixar de det snabbt. Om någon tvekar, så finns det många hjälpsamma kompisar som gärna erbjuder sig att hjälpa till.
Jag har dubletter av ordbilden och låter barnen hitta en ordbild som ser likadan ut. För mig är bokstäver och siffror symboler, det blir att se ett mönster som ser likadant ut. Sedan att de får uppleva det skrivna ordet är bara positivt.
Vi tittar även på siffersymbolerna och då får de ställa rätt antal djur på rätt symbol.
Ibland så tittar vi på hur många ben djuren har och använder siffersymbolen som hjälp vid kategorisering.

Snurrande pinne - ljusexperiment

Publicerat: 2011-04-12 / 11:41:31 | Kategori: Teknik & naturvetenskap

Snurrande pinne.

Vi pratade med barnen om att man kan lura ögat, att ögat inte är så snabbt att det hinner se allt. Vi visade en pinne som vi hade ritat en vattenskål på ena sidan och en guldfisk på den andra. Sedan snurrade vi på pinnen så att det såg ut som om fisken var i skålen. Barnen fick sedan göra egna snurrande pinnar och de gjorde många olika pinnar.
 


Halsband

Publicerat: 2011-04-11 / 22:53:48 | Kategori: Skapande
Barnen på min förskola gillar att pyssla och är duktiga på det. De gör gärna halsband i mängder. När de har en så bra finmotorik att de gör klart halsbanden "i ett nafs" så får de tänka matematiskt istället när de skapar. De får fundera på vad de ska ha för pärlor och sedan tänka ut hur deras mönster ska se ut. Det vanligaste är att de väljer varannan, men de blir så fina.

Kategorisera med djuren i stubben

Publicerat: 2011-04-11 / 22:42:47 | Kategori: Matematik
Jag gillar att arbeta med att låta barnen fundera på hur man kategorisera olika saker. Nu senast var det djuren i stubben som vi arbetade med. Jag lät barnen plocka åt sig några djur i stubben och sedan fick de frågan om de kunde se om djuren hörde ihop på något sätt. Jag använder även ordet kategorisera med barnen för att de ska få höra den termen inför framtiden.
Det första de gjorde när de parade ihop djuren var att lägga dem i varje djurart för sig,
alltså rävarna i en hög, fjärilarna i en, fåglarna i en osv.
När de får frågan om det går att göra på något annat sätt så kom de på detta:
De sorterade efter antalet ben på djuren. Fåglarna i en hög, de fyrbenta i en,
de sexbenta i en och spindlarna med åtta ben i en hög.
I början är de äldsta barnen som diskuterar frma en lösning, men ju mer vi håller på ju fler barn är med och funderar. Nästa lösning som de kom på var att kategorisera dem efter vilken färg djuren har.
Blåa i en, bruna i en, svarta i en, röda i en, gula och orange fick varsin egen hög.
Det var inte färdigt än, för de såg fler lösningar:
Här är alla med vingar i en och resten i en hög.
Och sedan den sista kategoriseringen de gjorde vid detta tillfälle:
Här har de lagt "hoppdjur" i en hög, "grävdjur" i en och "gådjur" i en hög.
Det är fascinerande att få se och höra barnens resonemang med varandra om att tänka på olika sätt. Detta att de kan bortse från vad det är för djur och titta på olika egenskaper tycker jag att de gör så bra. Problemlösningar är alltid lika roligt att göra med barnen, särskilt när det finns många lösningar.

Min stubbe

Publicerat: 2011-04-06 / 23:27:54 | Kategori: Matematik
Jag har gjort en stubbe av en cremefraiche hink och sedan limmat fast ett brunt mjukt tyg runt. Ovanpå är det ett ljust tyg där jag har ritat årsringar. I stubben har jag olika djur som finns i skogen. En härlig blandning av fåglar, fjärilar, spindlar, rävar och några till. Det svåra är för mig att veta vilken kategori som många av mina saker hör till... Jag har dem mycket till att arbeta matematiskt, men det blir oerhört mycket språk som ingår också. Även naturkunskap kommer in med alla djur, när vi samtalar om vad de heter och att en del djurs bo har egna namn. Idag blev det räven som vi pratade om lite extra och om dess lya.
Idag hade tittade jag på stubben tillsammans med ett antal barn och vi pratade om de olika djuren och räknade hur många ben varje djur hade. Jag får vara med i barnens lek och bli delaktig.
Så vi har fått göra jämförelser och hitta de djur som har lika många ben.
Sedan fick barnen lägga sitt djur på rätt ordbild.
Av en del djur finns det flera stycken. En del bara en av. Barnens kunskaper är det så roligt att få lyssna på och när de argumenterar med varandra om det djur de valt.

Magnetism

Publicerat: 2011-04-06 / 22:45:19 | Kategori: Teknik & naturvetenskap
Idag startade vi vårt arbete med magneter. Vi började med att fråga barnen vad de vet om magneter och var det finns magneter. Sedan fick barnen varsin magnet och prova hur magneten reagerar med olika material. Fast jag har arbetat i så många år med detta, så blir jag ändå lika förvånad över vilka kunskaper och erfarenheter en femåring har.
Vi hade samlat lite olika material i en plastmugg, dessa fick barnen sedan testa sin magnet på och kategorisera dem efter om de fastnade på magneten eller ej.

Mer matematik med djuren

Publicerat: 2011-04-05 / 21:58:48 | Kategori: Matematik
Jag fortsätter här att berätta lite om min favoritpåse.
Här har barnen fått i uppdrag att ställa fåren i storleksordning. Vi samtalar då om vilken som kommer först och vem som är sist.
Vi får även tillfälle att prata om ordningstalen: första, andra, tredje osv.
Vi räknar antalet och kan även arbeta med multiplikation, då de får räkna ut hur många ben som fåren har tillsammans.
Dessa två djur, häst och gris, är två motsatser. Här får barnen frågor om - vilket djur som är störst - minst?
Eller - Vilket djur har längst ben? Kortast?
Uppskattningar, - vilket djur tror du väger minst? Mest?
Eller så arbeta med olika fast ändå lika...
Kossorna är lika stora, fast olika färg. De har lika långa ben, lika stora öron etc.

Min favoritpåse

Publicerat: 2011-04-04 / 21:38:07 | Kategori: Matematik
Att ha djur som utgångspunkt när jag har språk- och mattesamlingar med barnen är kanon. De fångar barnens intresse och det finns många, många frågeställningar att arbeta med. Det är så kul. Med den här påsen startar vi alltid med att barnen får stoppa ner handen i påsen och plocka till sig så många djur som jag säger att de ska ta. (Oftast beror antalet på hur många barn som sitter med)
Dessa djur finns i den här påsen. Det är bondgårdsdjur allihop. När jag frågar barnen om det djur de plockat ur påsen, så är frågan anpassad efter varje barn. Lite mer utmaning för varje gång. De yngsta barnen kan få frågan: Vilken färg har det djuret du har valt? eller Hur många ben har ditt djur? eller Vad har du för djur?
På denna bild är djuren kategoriserade efter vilken sorts djurfamlij de hör till.
Men barnen brukar kategorisera på andra sätt med:
- Utifrån färg, är ett sätt de kommer på.



Men de kategoriserar även efter mammor, pappor och barn:
Här finns det flera tillfällen till att samtala med barnen om vad de olika djuren heter och vad de har för namn på mamma, pappa och barn. Det är så roligt arbeta med djur, då barnen samtidigt får hålla djuret i handen och känna och granska det.



RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!